RİTİM:UYGULAMALI EGZERSİZ YAZI SERİSİ-3

Nabzı* Hissetmek

Hiçbir heceye vurgu yapmadan konuşmaya çalışın.

Alıştırma yada egzersiz yapmadan bunu yapmak çok zordur çünkü dili, onunla birlikte kurulmuş vurgu noktalarıyla öğreniriz. Yani, dili demek istediğimizi söylemek için öğreniriz ve vurgu noktaları olmadan anlamı ayırt edemeyiz. Eğer her bir hecesi üstünde eşit vurgular  yapılan ve her hecesi arasında eşit zaman bırakılan bir kaç cümlelik bir konuşmayı iyice öğrenebilirseniz, bu cümleleri birisine söylemeye çalışın ve sizi ne kadar anlayabildiğine bakın. Büyük olasılıkla telaffuz etmekte olduğunuz kelimelerina anlamından çok, ne kadar garip biçimde konuşmakta olduğunuza yoğunlaşacaklardır. Bunun nedeni monodinamik bir telaffuz yaratmış olmanız ve her aktarımın anlamının bir nebze de olsa dinamik bir ölçüde kalmasındandr – sizi dinleyen kişi kelimelerden çok dinamiğe odaklanacaktır.

Kurgucu ritimleri şekilledirirken aktarımların dinamikleriyle çalışır. Farklı vurgulara sahip çekim ve planları seçer, bir vurgu örüntüsü yaratmak içinbu planları birbiriyle olan ilişkisine göre yerleştirir ve vurguların oranını şekillendirmek için plan sürelerini belirtir. Tüm bu kararların temelinde yatan, sonucunda ister filmin nabzını belirli bir an içinde sürdürmeye isterse de değişikliye uğratmaya yarasınlar, filmde şekillendirmekte olan nabzın bütün gücüne, hızına ve tutarlılığına dair bir his vermek olacaktır.

Kaynak: Sinemada Ritimlerin Kurgusu, Karen Pearlman, s.52.

*Nabız, filmdeki ritmin en küçük, en sabit ve belki de en tanımlanamaz birimi. O hep vardır, tıpkı bedeninizde var olduğu gibi ve tıpkı bedeninizde fark edilmez haliyle. Filmdeki nabzın canlı bedenle birkaç ortak özelliği daha var: belli hız aralıklarında kalma eğilimi gösterir, hız ve yavaşlık algısını düzenler ve filmi canlı tutar. Tıpkı canlı bir bedende olduğu gibi, eğer bir filmin nabzı durur, yavaşlar veya hızlanırsa, bunun sonuçları filmin ritmi , hikayesi ya da deneyimi için çok vahim olabilir.

Kaynak: Sinemada Ritimlerin Kurgusu, Karen Pearlman, s.51.

Kitaptan siteye aktarılmıştır.

Emin Pakdemir

Leave a reply


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.