RİTİM:UYGULAMALI EGZERSİZ YAZI SERİSİ-4

Zaman, Uzam ve Enerji: Bölüm 1

uzam
ad
  1. 1.
    FELSEFE TERİMİ
    algılanan nesnelerin, cisimlerin ana niteliği, uzayda yer kaplama.
  2. 2.
    MATEMATİK TERİMİ
    bir nesnenin uzayda doldurduğu, kapladığı yer.

 

Bu egzersiz en az beş kişiyi gerektiriyor. Zaman, uzam ve enerjinin duygusal gücünü ortaya koyarak kurgucunun yanlızca bu üç şeyi ustalıkla kullanmasının hikaye üzerinde ne kadar etki sahibi olabileceğini gösterecektir.

Bu egzersizleri hazırlamak için gruptaki iki kişiden aşağıdaki sahneyi canlandırmasını isteyin:

A: bir masaya oturmuş okumaktadır.

B: içeri girer ve A’ya bakarak durur.

A: yukarı doğru bakar

B: kafasını “hayır” anlamında sallar.

A: yüzünü başka tarafa çevirir.

B: oturur.

A: dönüp B’ye bakar; bakışları birbirine kilitlenir.

A: ayağa kalkar ve yürümeye başlar, B’nin yanında durur ve sonra ayrılır.

Bu sahnede diğer üç kişinin her biri yalnızca tek bir niteliği yönetebilir.

İlk yönetmen yalnızca zamanla yetinerek komut verebilir. Hızla ilgili herşeyi söyleyebilir. Yönetmen ve oyunculara çalışmaları için biraz zaman verin ve sonra sonuçları izleyin. Şeyler daha hızlı veya daha yavaş ya da daha uzun sürede veya daha kısa sürede hareketlere farklı vurgular verdiğinde sahnenin bütün duygu ve anlamının nasıl değiştiğine dikkat edin.

İşte kurgucunun da hangi çekimi kullanacağına ve eylemi nereden keseceğine karar verirken yaptığı şey budur.

Şimdi sıra ikinci yönetmendedir ve bu defaki yalnızca mekânla yetinsin. Sahnenin yönlerinin, yakınlığı veya jest ya da hareketlerin yönünü değiştirebilir ama bunların dışında bir şeyi değiştirmemeli. Aynı şekilde, bu yönetmen ve bu oyuncular bir kaç dakika çalıştıktan sonra, sahnenin anlam ve duygusunda dikkat çekici bir farklılık olacaktır. İşte kurgucunun da belli bir ânın yakın mı, orta mı yoksa uzak çekimi mi seçerken ustaca kullandığı unsur budur. Yakınlık ve mesafe samimiyet, rahatsızlık, yalıtım ve bir dizi başa duygu yaratabilecektir. Sahnenin yönü, gözü mekânın etrafında gezdirir ve eylem için yumuşak veya ani akışlar ve de bunlar arasında bir dizi dinamik yaratabilir.

Zaman, uzam ve enerji hepsi birden cümleleme sırasında dikkate alınması gereken unsurlar. Kurgucunun bunları ustalıkla yönetmek için sahip olduğuaraçlar bir sonraki başlıkta geniş biçimde ayrıntıladırılarak ele alınacak. Bu uygulamalı egzersizin tamamlanmış hali enerjinin yönetilmesi, bir sonraki bölümde enerji ve cümleleme eğrisi tartışmasından sonra bulunabilir.

Kaynak: Sinemada Ritimlerin Kurgusu, Karen Pearlman, s.63.

Kitaptan siteye aktarılmıştır.

Emin Pakdemir

Kamera çekim teknikleri detaylı bilgiler için şu siteleri inceleyebilirsiniz:

https://www.webtekno.com/sinema-asigi-herkesin-bilmesi-gereken-15-kamera-cekim-acisi-l794.html

http://www.monetafilm.com/sinema-ve-tvde-cekim-olcekleri#

Sinema 101: Temel Plan Türleri

Leave a reply


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.