RİTİM:UYGULAMALI EGZERSİZ YAZI SERİSİ-7

Enerjiyi Fırlatma Oyununu Dans Etmeyenlerle Oynamak

Enerjiyi fırlatma oyununu sinema öğrencileriyle oynak onlara bu konseptin film yapım süreçlerinde nasıl işlediğine dair çabucak deneyim kazandırır. Beş veya daha fazla kişiden oluşan bir grup oluşturun; ortadaki masanın etrafında toplanmış on veya on iki kişilik küçük bir sınıf ideal olur. Eğer herkesin etrafında oturabileceği bir masa yoksa herkesin çember yaparak ayakta durmasını sağlamaya çalışın. Ellerinizde bir enerji topu varmış gibi yaparak oyunu başlatın. Ellerinizi topun etrafında şekillendirin, bunu bir elinizden ve öbür elinize alın ve sonra da bunu sanki bir tenis topu sallarmış gibi sınıftaki başka birisine sallayın. Fırlattığınız enerjiyi kişi yakalayacaktır. Ve yalnızca yakalamakla kalmayacak, havada yakalamak için fırlatıldığı eğri boyunca ellerini kaldıracaktır. Çılgınca bir fırlatılıp kafalarının üstünde uçan bir atışı yakalamak için her iki elini de başının üstüne kaldırıp geriye doğru beş adım tökezleyen öğrenciler gördüm. Hatta enerjinin kendilerine çarpacağını düşündükleri için başlarını eğip kendilerini koruyan ve sonra da arkasını dönüp, eğer gerçek bir top olsaydı enerjinin düşmüş olabileceği noktaya koşan, hayali cismi, yani fırlatılmış enerjiyi geri alan öğrenciler bile…

Bütün öğrenciler enerjiyi fırlatma ve yakalama imkânı elde ettikten sonra, öğrencilerin dikkat etmesi gereken iki nokta var.

  1. Hepsi de enerjiyi fırlatıldığı biçimde yakalar. Yakalama biçimi bilhassa tepkili olan bir veya iki kişiyi, fırlatıldığını hayal ettikleri enerjiyi almak için yaptıkları hareketi tasvir ederek örnek gösterin. Daha sonra, bir kurgucunun da yaptığı şeyin bu olduğunu açıkayarak bu benzetmeyi açık bir biçimde resmedin. Kurgucu enerjiyi bir plandan bir sonrakine fırlatır. Plandan plana bir duygusal kavis oluşturmak için planları, bunların yerleşimini, süresini ve çerçeveleri seçer, böylelikle bir planda fırlatılan duygusal enerjinin sonraki planda karşılık bulan enerji olduğu görünür.
  2. Dikkat edilmesi gereken ikinci nokta enerjinin görünmez olduğu. Elbette herkes enerjinin görünmez olduğunu bildiği için bunu söylemek her zaman güldürür. Fakat ilginç olan şey şu ki, görünmez olmasına rağmen, hepsi onu izler. Kimsenin bakışları enerjiyi atmış olan kişi üstünde kalmaz, bütün bakışlar bir sonraki kişiye kadar her zaman görünmez topu takip eder. Ve işte kurgucunun duygusal ritim yaratmak için yaptığı şey de tam olarak budur. Duygusal enerjiyle sizin bakışlarınızı yakalar ve görünmez enerji hareketi oyuncular arasında gezinirken sizin izlemenizi devam ettirmek için tam olarak doğru bir zamanlamayla bunu sonraki plana fırlatır.

Kaynak: Sinemada Ritimlerin Kurgusu, Karen Pearlman, s.130.

Kitaptan siteye aktarılmıştır.

Emin Pakdemir

Leave a reply


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.